Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Registrera dig på feddit.nu!
The original was posted on /r/sweden by /u/CarinoPadrino at 2023-08-07 10:35:09+00:00.
The original was posted on /r/sweden by /u/CarinoPadrino at 2023-08-07 10:35:09+00:00.
CarinoPadrino (OP) at 2023-08-07 10:39:11+00:00 ID:
jv566hqVäldigt intressant hur Babas på Foodora har 20% rabatt men ändå är 20% dyrare än när man beställer via appen. Lät så sjukt att jag dubbelkollade att det verkligen var så och siffrorna stämmer.
Vad har ni sett för skillnader i pris på Foodora och restaurangens egen meny?
Hur ser konsumentverket på att en restaurang har olika priser beroende på plattform?
dieseltratt at 2023-08-07 11:16:20+00:00 ID:
jv59gonPå samma sätt som de ser hur på en läsk som kostar 25 kr på bensinstationen samtidigt som den kostar 12 i mataffären. Det är ingen kommunistisk prisreglering i Sverige och foodora ska såklart ha sin del av kakan plus sin extrakaka (serviceavgift).
Personligen har jag helt slutat med foodora. Garanterat kall mat som kommer försent om den kommer alls och hutlöst dyrt.
CarinoPadrino (OP) at 2023-08-07 11:26:13+00:00 ID:
jv5ae8mDålig jämförelse, det är exakt samma butik/restaurang man beställer från. Dessutom har Foodora en serviceavgift du står för och en leveransavgift (som de ofta bakar in). Det jag ansåg sjukt var dock inte att foodora har något högre priser generellt, utan att det var 20% dyrare trots att foodora har en kampanj med 20% rabatt.
dieseltratt at 2023-08-07 11:43:05+00:00 ID:
jv5c1snNja, du beställer ju från foodora när du beställer från foodora. Som mellanhand tar de naturligtvis hutlös provision för sin pissusla tjänst. När du köper på restaurangens egen app så går du ju förbi mellanhanden och både du och restaurangen tar ju del av besparingen.
Jämför det med att köpa en begagnad bil. Antingen kan du göra det på blocket direkt med den förre ägaren, eller så går du till en bilhandlare som kränger begagnade bilar. Bilhandlaren har ju sina tjänster, han städar bilen, gör förhoppningsvis en service på den och tar på sig diverse ansvar för bilens skick genom konsumentköplagen. För det och sin tid tar bilhandlaren i egenskap av mellanhand ut en ganska stor penning.
Ran4 at 2023-08-07 12:47:18+00:00 ID:
jv5j17zSå kass är inte tjänsten? Folk använder den i mycket stor utsträckning
dieseltratt at 2023-08-07 12:59:10+00:00 ID:
jv5kg33När jag beställde därifrån skulle jag säga att det var färre än häften av gångerna jag inte blev besviken över något.
Flera gånger kom det ingen mat alls och då var man tvungen att bråka med någon idiot på deras kundtjänst. Eller så var maten kall. Och för detta ska man betala uppåt 50% mer?
Fit_Menu8877 at 2023-08-07 11:19:09+00:00 ID:
jv59q1jHur är det sjukt? Det är alltid dyrare att beställa från tredjepart… beställer du från deras egen app/hemsida brukar det vara billigare. (Finns alltid undantag)
CarinoPadrino (OP) at 2023-08-07 11:29:04+00:00 ID:
jv5ao1rHelt normalt att ha 20% högre priser med 20% rabatt från exakt samma ställe? Intressant.
rethanwescab at 2023-08-07 11:39:37+00:00 ID:
jv5bpdsDet finns ingenting intressant med det här. Foodora tar precis så mycket betalt som tillräckligt många är villiga att betala. När den dynamiken förändras kommer priserna också att falla, men det vore korkat av dom att ‘lämna pengar på bordet’. Du behöver inte beställa från foodora, eller wolt, eller uber eats eller vafan det finns för andra alternativ. Det är ingen mänsklig rättighet att få skit hemkörd. Det är lyxkonsumtion.
CarinoPadrino (OP) at 2023-08-07 11:48:37+00:00 ID:
jv5clsaJodå jag tycker då sannerligen det är intressant att folk tycker det är helt OK och självklart att man smyger in högre priser i en restaurangs menypriser. The corporation love is strong.
brakfart at 2023-08-07 11:55:21+00:00 ID:
jv5db3rDet är inte foodora som sätter menypriserna.
Jag tycker det är rätt OK att betala en premie för att lösa ett problem. Problemet i det här fallet är att jag är lat och inte orkar åka till McDonalds typ.
CarinoPadrino (OP) at 2023-08-07 12:06:46+00:00 ID:
jv5eikyJag har inte sagt att Foodora sätter menypriserna.
brakfart at 2023-08-07 12:10:20+00:00 ID:
jv5ewb4Det är då alltså ingen som smyger in högre matpriser i foodora. Restaurangerna bestämmer sitt pris och foodora tar alltid samma avgift.
CarinoPadrino (OP) at 2023-08-07 12:17:07+00:00 ID:
jv5fmpdJo, vissa restauranger smyger in högre priser. I kombination med “fri leverans” vet vi nog alla vad de försöker göra.
rethanwescab at 2023-08-07 12:09:16+00:00 ID:
jv5es8dJag upplever dig som otroligt naiv. Det är välkänt att man betalar en premie för all hemleverans av mat. Att du kommer här och är upprörd är larvigt. Du behöver inte nyttja dom tjänsterna.
CarinoPadrino (OP) at 2023-08-07 12:32:12+00:00 ID:
jv5haryOtroligt naiv när jag reagerar på en enorm prisskillnad på samma meny? Välkänt och helt okej, att ha en “premie” var inte min poäng här och jag har inte gråtit över detta.
Titan_Dota2 at 2023-08-07 11:53:56+00:00 ID:
jv5d5x9Med tanke på att prisökning verkar abnormalt hög jämfört med de flesta restauranger på foodora så är det ju ganska rimligt att anta att det är restaurangen i fråga som förhandlat dom priserna med foodora. Restauranger går redan runt på väldigt låg marginal så bra för dom om de faktiskt får en större del av kakan när folk väljer att köpa från foodora istället för direkt från dom. Klart en del gissning här men mer logiskt än att Foodora själva skulle smyga upp priserna så högt bara på deras restaurang.
CarinoPadrino (OP) at 2023-08-07 12:08:49+00:00 ID:
jv5eqhjHar aldrig påstått att det är Foodora som smyger in priserna. Skriver ju att Babas har satt den kampanjen hos Foodora.
Titan_Dota2 at 2023-08-07 12:38:41+00:00 ID:
jv5i1d9Är ju exakt det du gjort om du bara inte formulerat dig otroligt dålig i alla kommentarer
Hela din post handlar om hur FOODORA är bluffarna och du uttrycker även din sympati för restaurangerna i vissa kommentarer. Det är ganska tydligt att du menar att foodora smyghöjer priserna.
CarinoPadrino (OP) at 2023-08-07 12:56:05+00:00 ID:
jv5k2voEller så filar du på din läsförståelse.
“Väldigt intressant hur Babas på Foodora har 20% rabatt men ändå är 20% dyrare än när man beställer via appen.” Här skriver jag att Babas har rabatten och är dyrare.
Posten du hänvisar till är ett svar om “Hemkörning via tredje part SKA ju vara dyrare” och refererar till restaurangen som har hemkörning via tredjepart, Foodora. “De” avser alltså restaurangen.
Läs om, läs rätt.
Titan_Dota2 at 2023-08-07 13:25:00+00:00 ID:
jv5no6aKlart rabatten är hos Babas vart skulle den annars vara?? Läst om flera kommentarer och hela din grej är ju om Foodora inte om att Babas försöker smyga upp priserna? Restaurangerna uppmuntrarar ALLTID vad jag vet att beställa via deras egna hemsidor etc om det går. Kan garantera att Babas skulle göra detsamma om du frågade dom.
Du kan säga “läs om, läs rätt” hur mycket du vill men tror inte du riktigt fattar vad du skrivit då.
Detta är kommentaren du svarade på med det jag citerade. Du syftar ju tydligt på att “de” är foodra som försöker smyga in prishöjningarna för de borde ha det som “serviceavgift” eller annat. Hur skulle Babas smyga in prishöjningarna på FOODORAS hemsida?
Det är OK om du ändrat dig eller bara kan acceptera att du varit otydligt men tror ingen läst den här tråden och trott att du klankar ned på enskilda restauranger som har absurda priser endast på Foodoras hemsida. Det är ganska tydligt att det handlar om Foodora.
CarinoPadrino (OP) at 2023-08-07 13:48:56+00:00 ID:
jv5qsydTror många tar twitterposten som något jag skrivit och sedan läser hela tråden fel. Du hänvisar till en enda post där jag tar upp två olika saker, dels där “De” (restaurangen) höjer priser och att “man” (foodora+restaurangen) bör använda sig av de verktyg som finns att tydligt visa vilka avgifter som finns. Så ja, kan väl erkänna att det blivit rörigt men läser man ordentligt säger jag inte att foodora höjer priserna.