• Dannebot@leddit.danmark.party
    cake
    OPMB
    link
    fedilink
    Svenska
    arrow-up
    1
    ·
    3 years ago

    Much-Patience69 at 2023-09-08 05:20:35+00:00 ID: jzmvag0


    Nej det är inte ok att ha dubbla måttstockar, därför granskar journalister sittande regeringar precis som vanligt. Hur högerfolk plötsligt tycker att all granskning av makten är fel är oärligt.

    • Dannebot@leddit.danmark.party
      cake
      OPMB
      link
      fedilink
      Svenska
      arrow-up
      1
      ·
      3 years ago

      Steinson at 2023-09-08 08:02:04+00:00 ID: jzn8s8m


      Om det inte är ok att ha dubbla måttstockar så bör du hålla med om att just det här inslaget är oärligt.

      Bra att granskningsnämnden finns åtminstone, de brukar vara ganska bra på att rätta till sånt här.

      • Dannebot@leddit.danmark.party
        cake
        OPMB
        link
        fedilink
        Svenska
        arrow-up
        1
        ·
        3 years ago

        Obligatorium1 at 2023-09-08 11:52:28+00:00 ID: jznt3ai


        Det handlar varken om dubbla måttstockar eller oärlighet. Dubbla måttstockar innebär att man agerar inkonsekvent. Det gör man inte. Man har konsekvent den vinkling som 1) är mest “granskande”, d.v.s. ifrågasättande gentemot makten, 2) verkar mest intressant för läsare/tittare/lyssnare.

        Om det finns någon vinkling hos public service så är det tvärtom gentemot vad man brukar se hos statsmedia. I stället för att genomgående framställa allt regeringen gör som positivt, så framställer man genomgående allt regeringen gör som negativt (för att stärka intrycket av oberoende).

        • Dannebot@leddit.danmark.party
          cake
          OPMB
          link
          fedilink
          Svenska
          arrow-up
          1
          ·
          3 years ago

          Steinson at 2023-09-08 12:20:01+00:00 ID: jznwf01


          Fin tanke, men jag har verkligen inte upplevt att media gjort det oavsett vilken regering man granskar. Kan inte komma på en enda gång under den sista mandatperioden som något ens i närheten lika vinklat kommit fram.

          Sen finns det också en gräns på vad som är vinkling och vad som är halvlögner, och att helt ignorera vad inflation är kommer definitivt närmre lögnsidan.