Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Registrera dig på feddit.nu!
The original was posted on /r/sweden by /u/Flimsy-Turnover1667 at 2024-03-17 01:45:54+00:00.
The original was posted on /r/sweden by /u/Flimsy-Turnover1667 at 2024-03-17 01:45:54+00:00.
radome9 at 2024-03-17 11:19:02+00:00 ID:
kv9ldvvDet är konstigt att järnvägen måste bära sina egna kostnader och helst gå med vinst, men bilvägar får kosta hur mycket som helst.
pitepaltarn at 2024-03-17 13:25:28+00:00 ID:
kv9z7fmDet påståendet är inte grundat i verkligheten.
De vägnätsrelaterade skatteintäkterna (främst skatt på drivmedel) ligger på cirka 97 miljarder kronor per år.
Trafikverket lägger i år 22 miljarder på att bygga och underhålla vägar. Motsvarande siffra för järnvägen är 31 miljarder. Se sida 28 i den länkade PDF:en.
radome9 at 2024-03-17 14:17:38+00:00 ID:
kva6nndDu måste lägga till det som kommunen ansvarar för också, alla kommunala vägar och gator.
EDIT: Jag vill bara påpeka att din första källa är en lobbyorganisation som drivs av och för biltillverkare.
pitepaltarn at 2024-03-17 14:37:43+00:00 ID:
kva9sdbVarför måste jag lägga till de kommunala vägarna? Vilka järnvägar ska de jämföras med?
radome9 at 2024-03-17 15:21:54+00:00 ID:
kvagvpfNu flyttar du målstolparna. Vi talade om bilvägar, inte statliga bilvägar.
pitepaltarn at 2024-03-17 15:28:11+00:00 ID:
kvahxawSer fram mot järnväg i varje villakvarter!
radome9 at 2024-03-17 15:30:31+00:00 ID:
kvaib8jJag förstår att du inte lägre är intresserad av en seriös debatt. Men undrar du inte du kanske inte har världens mest övertygande argument om du måste flytta målstolparna och förlitar dig på tal från lobbyorganisationer?
Hur som helst, för att visa att jag inte hyser någon ovilja mot dig låter jag dig få sista ordet. Jag kommer givetvis inte att svara (då hade det ju inte varit sista ordet) men lita på att jag kommer läsa det. Ha en fin dag!