• Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    Svenska
    arrow-up
    1
    ·
    2 years ago

    radome9 at 2024-03-17 11:19:02+00:00 ID: kv9ldvv


    Det är konstigt att järnvägen måste bära sina egna kostnader och helst gå med vinst, men bilvägar får kosta hur mycket som helst.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      Svenska
      arrow-up
      1
      ·
      2 years ago

      pitepaltarn at 2024-03-17 13:25:28+00:00 ID: kv9z7fm


      Det påståendet är inte grundat i verkligheten.

      De vägnätsrelaterade skatteintäkterna (främst skatt på drivmedel) ligger på cirka 97 miljarder kronor per år.

      Vägtransporterna i Sverige betalar årligen ca 97 miljarder kronor i olika statliga skatter och avgifter enligt beräkningar av VTI, baserat på underlag från Trafikanalys (2018). Statliga inkomster för vägtransporter överstiger utgifterna med ca 65 miljarder kronor.

      Trafikverket lägger i år 22 miljarder på att bygga och underhålla vägar. Motsvarande siffra för järnvägen är 31 miljarder. Se sida 28 i den länkade PDF:en.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        Svenska
        arrow-up
        1
        ·
        2 years ago

        radome9 at 2024-03-17 14:17:38+00:00 ID: kva6nnd


        Trafikverket lägger i år 22 miljarder på att bygga och underhålla vägar.

        Du måste lägga till det som kommunen ansvarar för också, alla kommunala vägar och gator.

        EDIT: Jag vill bara påpeka att din första källa är en lobbyorganisation som drivs av och för biltillverkare.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          Svenska
          arrow-up
          1
          ·
          2 years ago

          pitepaltarn at 2024-03-17 14:37:43+00:00 ID: kva9sdb


          Varför måste jag lägga till de kommunala vägarna? Vilka järnvägar ska de jämföras med?

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            Svenska
            arrow-up
            1
            ·
            2 years ago

            radome9 at 2024-03-17 15:21:54+00:00 ID: kvagvpf


            Nu flyttar du målstolparna. Vi talade om bilvägar, inte statliga bilvägar.

              • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
                link
                fedilink
                Svenska
                arrow-up
                1
                ·
                2 years ago

                radome9 at 2024-03-17 15:30:31+00:00 ID: kvaib8j


                Jag förstår att du inte lägre är intresserad av en seriös debatt. Men undrar du inte du kanske inte har världens mest övertygande argument om du måste flytta målstolparna och förlitar dig på tal från lobbyorganisationer?

                Hur som helst, för att visa att jag inte hyser någon ovilja mot dig låter jag dig få sista ordet. Jag kommer givetvis inte att svara (då hade det ju inte varit sista ordet) men lita på att jag kommer läsa det. Ha en fin dag!