Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Registrera dig på feddit.nu!
The original was posted on /r/sweden by /u/Flimsy-Turnover1667 at 2024-03-17 01:45:54+00:00.
The original was posted on /r/sweden by /u/Flimsy-Turnover1667 at 2024-03-17 01:45:54+00:00.
Evening_Actuary143 at 2024-03-17 01:53:41+00:00 ID:
kv82j3hDet är nästan som att vi har en betydligt mycket lägre befolkningsdensitet än de rosa länderna.
Rapithree at 2024-03-17 06:39:21+00:00 ID:
kv8yxmdHar vi så markant sämre motorvägar än de rosa länderna? Vi hade kunnat bygga tullmotorvägar och subventionerat järnvägen istället, som Frankrike.
LamermanSE at 2024-03-17 10:53:13+00:00 ID:
kv9j5z8Nja, motorvägar fyller ju dock ett betydligt viktigare syfte i ett glesbefolkat land som Sverige, i jämförelse med tåg dvs, så det är väl knappast särskilt konstigt att Sverige har bra motorvägar.
Tänk på att motorvägar används för både persontrafik och buss- och godstrafik. Motorvägar underlättar persontrafiken markant för personer som bor i glesbygd alt. behöver resa utanför stadskärnor, eller vid udda tider, samt för buss- och godstrafik av samma skäl.
Rapithree at 2024-03-17 11:16:38+00:00 ID:
kv9l6cqNu är det just att lastbilar är så kassa på gods som är problemet. Vi har satsat massiva mängder resurser på att förbättra godstransporter på en kass form av fordon. Transport på väg är inte skalbar ett dubbelspår för tåg kan transportera många gånger mer gods än en motorväg för kanske 10% mer i investering (på bra sträckor) och lägre underhållskostnader.
Vad gäller stadsbussar så föredrar människor spårbunden trafik oavsett vilken sort det är.
Vad gäller landsbygd så tenderar de ju inte att ha motorväg de flesta som jag har träffat som bor på landet vill ha bättre 70vägar och kanske en ny 90 väg inte Förbifart Stockholm.
Exciting_Rich_1716 at 2024-03-17 11:39:00+00:00 ID:
kv9n742Förbifart Stockholm är ett skämtprojekt ändå som vi lagt 50 miljarder på, så himla deppigt.
Rapithree at 2024-03-17 12:22:54+00:00 ID:
kv9rnq4Hur många fler spår hade Stockholm kunnat få på citybanan för de pengarna(19miljarder 2007)? Hade de kunnat dragit fler spår under mark och rivit någon av de superfula broarna i centrum? En ny pendeltågs linje? Ett till projekt motsvarande ‘nya tunnelbanan’(54miljarder 2016)?
LamermanSE at 2024-03-17 13:02:22+00:00 ID:
kv9w7lrFast det är det ju inte, hur hade du tänkt dig att mattransporter till butiker skulle ske utan just lastbilar?
Enligt vem? Dig?
Motorvägarna finns dock ofta i anslutning till mindre orter och förbättrar på så vis för de som bor i glesbygd genom att kunna ansluta direkt till just en motorväg.
Knappologen at 2024-03-17 07:23:57+00:00 ID:
kv92iqcMan kan ju tycka det men vilket parti vågar driva en så impopulär fråga?
Rapithree at 2024-03-17 09:49:05+00:00 ID:
kv9dvy7Vänstern hade kunnat driva det i enskilda fall iaf. Tex så hade de kunnat sagt att Stockholm får finansiera sina sista 8 miljarderna av förbifarten med statliga lån och betala av dem med tullar istället för statsbidrag.
Tror vänstern hade kunnat vinna på att säga mer ‘yes and’ istället för nej.
Flimsy-Turnover1667 (OP) at 2024-03-17 01:57:08+00:00 ID:
kv8307jBorde inte det öppna upp för att vi skulle kunna ha ännu snabbare tåg? Vi har låg befolkningsdensitet och stora avstånd vilket borde innebära att vi skulle kunna bygga snabba tåg mellan städerna. Vår teoretiska maxhastighet är 200.
Evening_Actuary143 at 2024-03-17 02:01:10+00:00 ID:
kv83kg1Det öppnar upp för att det blir för dyrt. Stora avstånd och få som kan betala innebär att varje skattebetalare får ansvara för väldigt många meter räls. Det är ingen slump att just Kina och Japan är fyllda av raketsnabba tåg.