• Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
    link
    fedilink
    Svenska
    arrow-up
    1
    ·
    2 years ago

    Evening_Actuary143 at 2024-03-17 01:53:41+00:00 ID: kv82j3h


    Det är nästan som att vi har en betydligt mycket lägre befolkningsdensitet än de rosa länderna.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      Svenska
      arrow-up
      1
      ·
      2 years ago

      Rapithree at 2024-03-17 06:39:21+00:00 ID: kv8yxmd


      Har vi så markant sämre motorvägar än de rosa länderna? Vi hade kunnat bygga tullmotorvägar och subventionerat järnvägen istället, som Frankrike.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        Svenska
        arrow-up
        1
        ·
        2 years ago

        LamermanSE at 2024-03-17 10:53:13+00:00 ID: kv9j5z8


        Nja, motorvägar fyller ju dock ett betydligt viktigare syfte i ett glesbefolkat land som Sverige, i jämförelse med tåg dvs, så det är väl knappast särskilt konstigt att Sverige har bra motorvägar.

        Tänk på att motorvägar används för både persontrafik och buss- och godstrafik. Motorvägar underlättar persontrafiken markant för personer som bor i glesbygd alt. behöver resa utanför stadskärnor, eller vid udda tider, samt för buss- och godstrafik av samma skäl.

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          Svenska
          arrow-up
          1
          ·
          2 years ago

          Rapithree at 2024-03-17 11:16:38+00:00 ID: kv9l6cq


          Nu är det just att lastbilar är så kassa på gods som är problemet. Vi har satsat massiva mängder resurser på att förbättra godstransporter på en kass form av fordon. Transport på väg är inte skalbar ett dubbelspår för tåg kan transportera många gånger mer gods än en motorväg för kanske 10% mer i investering (på bra sträckor) och lägre underhållskostnader.

          Vad gäller stadsbussar så föredrar människor spårbunden trafik oavsett vilken sort det är.

          Vad gäller landsbygd så tenderar de ju inte att ha motorväg de flesta som jag har träffat som bor på landet vill ha bättre 70vägar och kanske en ny 90 väg inte Förbifart Stockholm.

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            Svenska
            arrow-up
            1
            ·
            2 years ago

            Exciting_Rich_1716 at 2024-03-17 11:39:00+00:00 ID: kv9n742


            Förbifart Stockholm är ett skämtprojekt ändå som vi lagt 50 miljarder på, så himla deppigt.

            • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
              link
              fedilink
              Svenska
              arrow-up
              1
              ·
              2 years ago

              Rapithree at 2024-03-17 12:22:54+00:00 ID: kv9rnq4


              Hur många fler spår hade Stockholm kunnat få på citybanan för de pengarna(19miljarder 2007)? Hade de kunnat dragit fler spår under mark och rivit någon av de superfula broarna i centrum? En ny pendeltågs linje? Ett till projekt motsvarande ‘nya tunnelbanan’(54miljarder 2016)?

          • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
            link
            fedilink
            Svenska
            arrow-up
            1
            ·
            2 years ago

            LamermanSE at 2024-03-17 13:02:22+00:00 ID: kv9w7lr


            Nu är det just att lastbilar är så kassa på gods som är problemet.

            Fast det är det ju inte, hur hade du tänkt dig att mattransporter till butiker skulle ske utan just lastbilar?

            Vad gäller stadsbussar så föredrar människor spårbunden trafik oavsett vilken sort det är.

            Enligt vem? Dig?

            Vad gäller landsbygd så tenderar de ju inte att ha motorväg de flesta som jag har träffat som bor på landet vill ha bättre 70vägar och kanske en ny 90 väg inte Förbifart Stockholm.

            Motorvägarna finns dock ofta i anslutning till mindre orter och förbättrar på så vis för de som bor i glesbygd genom att kunna ansluta direkt till just en motorväg.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        Svenska
        arrow-up
        1
        ·
        2 years ago

        Knappologen at 2024-03-17 07:23:57+00:00 ID: kv92iqc


        Man kan ju tycka det men vilket parti vågar driva en så impopulär fråga?

        • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
          link
          fedilink
          Svenska
          arrow-up
          1
          ·
          2 years ago

          Rapithree at 2024-03-17 09:49:05+00:00 ID: kv9dvy7


          Vänstern hade kunnat driva det i enskilda fall iaf. Tex så hade de kunnat sagt att Stockholm får finansiera sina sista 8 miljarderna av förbifarten med statliga lån och betala av dem med tullar istället för statsbidrag.

          Tror vänstern hade kunnat vinna på att säga mer ‘yes and’ istället för nej.

    • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
      link
      fedilink
      Svenska
      arrow-up
      1
      ·
      2 years ago

      Flimsy-Turnover1667 (OP) at 2024-03-17 01:57:08+00:00 ID: kv8307j


      Borde inte det öppna upp för att vi skulle kunna ha ännu snabbare tåg? Vi har låg befolkningsdensitet och stora avstånd vilket borde innebära att vi skulle kunna bygga snabba tåg mellan städerna. Vår teoretiska maxhastighet är 200.

      • Dannebot@leddit.danmark.partyOPMB
        link
        fedilink
        Svenska
        arrow-up
        1
        ·
        2 years ago

        Evening_Actuary143 at 2024-03-17 02:01:10+00:00 ID: kv83kg1


        Det öppnar upp för att det blir för dyrt. Stora avstånd och få som kan betala innebär att varje skattebetalare får ansvara för väldigt många meter räls. Det är ingen slump att just Kina och Japan är fyllda av raketsnabba tåg.